Verifisering – Kommersialisering fra offentlig finansiert forskning 2025
Last ned utlysningen
Last ned maler
Formål
Formålet med Forskningsrådets kommersialiseringsstøtte er å bidra til å ta offentlig finansiert forskning i bruk gjennom økt kommersiell utnyttelse og/eller samfunnsinnovasjon.
Formålet med verifiseringsstøtte tilsvarer formålet med Horisont Europa sin EIC-Transition: å modne og validere nye teknologier fra laboratoriet til relevante anvendelsesmiljøer.
Målet ved sluttført verifiseringsprosjekt er at de mest kritiske spørsmål og usikkerheter er avklart slik at neste steg i kommersialiseringsprosessen blir utløst.
På informasjonssiden vår om Kommersialiseringsprosjekt finner du nyttig veiledningsmateriale, ofte stilte spørsmål, prosjekteksempler, m.m.
Om utlysningen
Veien fra forskning til innovasjon er ofte lang og kompleks. For å støtte den prekommersielle fasen benytter Forskningsrådet virkemidlene Kvalifisering og Verifisering, mens Horisont Europa tilbyr tilsvarende støtte gjennom ordningene Proof-of-Concept og Transition. Målet med disse virkemidlene er å øke den kommersielle og samfunnsmessige verdien av offentlig finansiert forskning.
For å kvalifisere for støtte, må prosjektet være basert på forskningsresultater fra offentlig finansiert forskning ved godkjente forskningsorganisasjoner. I tillegg må prosjektet representere et teknologisk gjennombrudd eller betydelige forbedringer sammenlignet med eksisterende kunnskap eller "state-of-the-art". Det skal også ha potensial til å danne grunnlaget for nye produkter, prosesser eller tjenester i et marked.
Utlysningen retter seg mot en avgrenset gruppe søkere, og primært mot nye prosjekter som ikke har mottatt kommersialiseringsstøtte fra Forskningsrådet tidligere. Følgende unntak gjelder for dette:
- prosjekter som har mottatt kvalifiseringsstøtte tidligere
- prosjekter som har mottatt verifiseringsstøtte tidligere og kan vise til god progresjon, men hvor det er behov for ytterligere verifisering utover foregående verifiseringsprosjekt.
En eventuell ny søknad vurderes opp mot tidligere innvilget prosjekt og hvorvidt en videre finansiering anses berettiget.
Utlysningen er åpen for alle tematiske områder, og prosjektet kan være på TRL-nivå 2–7 (Technology Readiness Level), i tråd med skalaen som benyttes i EU.
Inntil 20 millioner av det utlyste beløpet er forbeholdt prosjekter som baserer seg på forskningsresultater fra SFF (Senter for Fremragende forskning), FRIPRO, ERC (European Research Council) eller MSCA (Marie Skłodowska-Curie Actions).
Utlysningen stenges når tilgjengelige midler er tildelt.
Utlysningen finnes både på norsk og engelsk. Den norske utlysningsteksten er juridisk bindende.
Hvem kan søke?
Følgende aktører kan søke:
- godkjente, norske forskningsorganisasjoner. Se listen med godkjente forskningsorganisasjoner.
- teknologioverføringskontorer (TTO-er)
- oppstartsselskaper med utspring fra godkjente forskningsorganisasjoner, dvs. at selskapet som søker er opprettet med det formål å kommersialisere de forskingsresultater som fremkommer i søknaden.
Enkeltpersonforetak kan ikke søke.
Hvem kan delta i prosjektet?
Krav til prosjektansvarlig
Organisasjonen som står som prosjektansvarlig i søknadsskjemaet må ha godkjent at søknaden sendes inn.
Den prosjektansvarlige organisasjonen må være én av følgende:
- Forskningsorganisasjon: Godkjente, norske forskningsorganisasjoner. Se listen med godkjente forskningsorganisasjoner.
- Teknologioverføringskontor: Forskningsorganisasjon(er) med immaterielle eierrettigheter må være samarbeidspartner i prosjektet.
- Oppstartsselskaper: Et oppstartsselskap må ha utspring fra godkjente forskningsorganisasjoner, dvs. at selskapet som søker er opprettet med det formål å kommersialisere forskingsresultater nevnt i søknaden.
- Oppstartsselskaper må ha utspring fra godkjente forskningsorganisasjoner hvor forskningsresultatene har sitt opphav, og selskapet må oppfylle kriteriene i Gruppeunntaksforordningens artikkel 22.
- Oppstartsselskaper må legge ved en rettighetserklæring fra forskningsorganisasjonens ledelse eller deres teknologioverføringskontor, som bekrefter at forskningen har sitt opphav fra nevnte forskningsorganisasjon(er) og at selskapet har de nødvendige rettigheter til å videreutvikle forskningsresultatene til kommersiell utnyttelse.
- Oppstartsselskaper må legge ved en egenerklæring med bekreftelse på størrelsen på selskapet og at det ikke har utestående krav om tilbakebetaling av ulovlig statsstøtte. Merk at det ikke er nødvendig å krysse av på pkt. 2 om foretak i vanskeligheter i erklæringen.
For mer informasjon, se "Forutsetninger for tildeling av støtte" under.
Krav til samarbeidspartnere
- Dersom prosjektansvarlig organisasjon deler eiendomsretten til resultatene som verifiseringsprosjektet bygger på med andre som oppfyller kriteriene under "Hvem kan søke", skal disse være samarbeidspartnere.
- Det er kun aktører som oppfyller kriteriene under «Hvem kan søke» som kan være samarbeidspartnere.
- Hvis prosjektet har samarbeidspartner(e), skal de registreres i søknadsskjemaet med rollen "utførende og finansierende", og prosjektansvarlig skal inngå en avtale med samarbeidspartner(e), som regulerer rettigheter og plikter ved eventuell tildeling og kontraktsinngåelse.
- Når et TTO er prosjektansvarlig, skal forskningsorganisasjonen(e) som eier de immaterielle rettighetene være samarbeidspartner(e).
Krav til underleverandører
- Leverandører til prosjektet, dvs. rådgivning, utvikling eller andre tjenester, anses som underleverandører.
- En underleverandør bistår med gjennomføringen av konkrete og avgrensede oppgaver i prosjektet, og kan ikke inneha eller gis rettigheter til prosjektresultater.
- Underleverandører skal ikke registreres i søknadsskjemaet, men oppdrag av større omfang skal beskrives i søknaden (budsjettspesifikasjon og prosjektbeskrivelse).
På våre nettsider finner du informasjon om samarbeidsavtaler og bruk av underleverandører.
Merk at rollen «FoU-leverandør» ikke skal brukes i søknader om verifiseringsprosjekt.
Hva kan du søke om støtte til?
Dere kan søke om å få dekket inntil 100 prosent av de budsjetterte prosjektkostnadene. Prosjektkostnader er faktiske kostnader som er nødvendig for å gjennomføre prosjektet.
Typiske aktiviteter inkluderer:
- avklare ulike anvendelsesmuligheter og markedspotensial
- utarbeide grunnlag for "freedom to operate", forberede og levere inn patentsøknader
- modne og validere nye teknologier fra laboratoriet til relevante anvendelsesmiljøer
- etablere kontakt med mulige samarbeidspartnere, lisenstakere, fremtidige industripartnere, investorer, kunder og brukere
Følgende er eksempler på kostnader som ikke kan inngå i prosjektkostnadene:
- lisens eller kjøp av rettigheter til forskningsresultater
- driftskostnader som for eksempel vedlikehold av patenter eller andre driftsaktiviteter
- kostnader knyttet til finansiering av utdanningsløpene for stipendiater (doktorgrads- og postdoktorkandidater). Stipendiater kan derimot inngå i prosjektgruppen og gjennomføre aktiviteter for prosjektet. Støtten kan brukes til å frikjøpe tid for stipendiater.
Dere finner mer informasjon om hva budsjettet skal inneholde på nettsiden og i Veiledning for utfylling av søknadsskjema (vedlegget åpnes i et nytt vindu) som er spesifikt utarbeidet for kommersialiseringssøknader.
Forutsetninger for tildeling av støtte
Tildelingen forutsetter at Forskningsrådet tildeles midler til kommersialisering over statsbudsjettet.
Prosjektene må starte opp senest 6 måneder etter vedtaksdato. Seneste tillatte prosjektslutt er 31.12.2029.
Forskningsorganisasjoner og teknologioverføringskontorer
Godkjente forskningsorganisasjoner, teknologioverføringskontorene som representerer disse og alle eventuelle samarbeidspartnere som skal motta støtte, må falle inn under definisjonen av organisasjon for forskning og kunnskapsformidling i statsstøtteregelverket. Eventuelle andre samarbeidspartnere kan ikke motta støtte fra Forskningsrådet i disse prosjektene.
Statsstøtteregelverkets definisjon:
"Organisasjon for forskning og kunnskapsformidling": en enhet (for eksempel universiteter eller forskningsinstitutter, teknologioverføringsbyråer, innovasjonsformidlere, forskningsrettede fysiske eller virtuelle samarbeidende enheter), uavhengig av rettslig status (offentlig- eller privatrettslig) eller finansieringsmåte, som har som hovedformål å drive med uavhengig grunnforskning, industriell forskning eller eksperimentell utvikling eller å oppnå bred spredning av resultatene av slik virksomhet gjennom undervisning, publisering eller teknologioverføring. Når en slik enhet også utøver økonomisk virksomhet, skal kostnadene og inntektene fra denne virksomheten regnskapsføres atskilt. Foretak som kan utøve avgjørende innflytelse på en slik enhet, for eksempel i egenskap av aksjeeiere eller medlemmer, skal ikke ha særskilt adgang til resultatene den oppnår.
Støtte til en forskningsorganisasjon eller deres teknologioverføringskontor kan kun gå til deres ikke-økonomiske aktivitet i form av kunnskapsoverføringsaktivitet, slik dette er beskrevet i ESAs retningslinjer for offentlig støtte til FoUoI, paragraf 20 b). Dere må sikre at det ikke går indirekte støtte til samarbeidende foretak, i form av for eksempel gunstig prisede rettigheter til resultater. Samarbeidsavtalen må sikre at rettigheter til resultater blir fordelt på en måte som er i henhold til ESAs retningslinjer for støtte til forskning, utvikling og innovasjon punkt 29.
Hva er ikke-økonomisk kunnskapsoverføringsaktivitet?
For å regnes som en del av forskningsorganisasjonens ikke-økonomiske aktivitet, slik at støtten til aktiviteten ikke utgjør statsstøtte, må kunnskapsoverføringsaktiviteten i henhold til ESAs retningslinjer enten bli utført av forskningsorganisasjonen selv, eller i samarbeid med eller på vegne av andre slike enheter.
Begrepet kunnskapsoverføring er definert slik i ESAs retningslinjer for offentlig støtte til FoUI:
"knowledge transfer" means any process which has the aim of acquiring, collecting and sharing explicit and tacit knowledge, including skills and competence in both economic and non-economic activities such as research collaborations, consultancy, licensing, spin-off creation, publication and mobility of researchers and other personnel involved in those activities. Besides scientific and technological knowledge, it includes other kinds of knowledge such as knowledge on the use of standards and regulations embedding them and on conditions of real-life operating environments and methods for organizational innovation, as well as management of knowledge related to identifying, acquiring, protecting, defending and exploiting intangible assets.
Alt overskudd fra kunnskapsoverføringsaktivitetene må i tillegg reinvesteres i primæraktivitetene til forskningsorganisasjonen. Aktivitetene mister ikke sin ikke-økonomiske karakter ved at man setter dem ut til tredjeparter gjennom åpne anbud. Vi forutsetter at nødvendig regnskapsmessig skille mellom forskningsorganisasjonens/TTO-ets økonomiske og ikke-økonomiske aktivitet er på plass. Se mer på informasjonssiden vår: Betingelser for tildeling av statsstøtte.
Oppstartsselskaper
Oppstartsselskaper må være oppmerksomme på at støtten tildeles som statsstøtte med hjemmel i EUs gruppeunntaksforordning (Kommisjonsforordning 651/2014 av 17. juni 2014) artikkel 22.
Tildeling av midler skal praktiseres i tråd med statsstøtteregelverket. Vilkår og begreper skal tolkes i tråd med tilsvarende vilkår og begreper i støttereglene. Dersom det er motstrid mellom utlysningen og statsstøttereglene, skal sistnevnte ha forrang. Av samme grunn kan også utlysningen bli justert.
Vi kan ikke gi støtte til foretak som ikke har oppfylt krav om tilbakebetaling etter en tidligere beslutning fra ESA/EU-kommisjonen, der støtten er erklært ulovlig og uforenlig med det indre markedet.
Av artikkel 22 i EUs Gruppeunntaksforordning følger bl.a. at selskapet
- må være unotert
- må være registrert for mindre enn fem år siden
- ikke kan ha tatt over aktiviteten til et annet foretak, med de unntakene som kommer frem av art. 22 (2) a)
- ikke kan ha delt ut utbytte
- ikke kan ha kjøpt opp et annet selskap eller være dannet gjennom en fusjon, med de unntakene som kommer frem av artikkel 22 (2) c) eller art. 22 (2) tredje ledd.
I tillegg til kravene over, har Forskningsrådet følgende tilleggskrav:
- selskapet må ha færre enn ti ansatte
- selskapet kan maksimum ha 2 millioner kroner i årsomsetning og/eller årsbalanse
Ved vurderingen av størrelsen på foretaket, må dere ta i betraktning tall på ansatte og omsetning/balanse også i selskaper som har en eierandel på 25 prosent eller mer i bedriften, eller som bedriften selv har en eierandel på 25 prosent eller mer i. Se definisjon av SMB i Gruppeunntaksforordningens vedlegg I og EUs veileder til SMB-definisjonen.
Utlysningen er meldt som en støtteordning til EFTA Surveillance Authority (ESA) med referanse xxx/2025/R&D&I.
Etikk
Forskningsrådet stiller krav om høy forskningsetisk standard i prosjektene vi finansierer. Ansvaret for at den forskningsetiske standarden følges, ligger hos den enkelte forsker og forskerinstitusjon (jfr. Lov om organisering av forskningsetisk arbeid). Panelets vurdering og vedtak om tildeling innebærer ingen forskningsetisk godkjenning.
I tillegg må dere være klar over følgende om dere skulle få tildeling fra oss:
- Forskningsrådets forutsetninger for tildeling finner dere også i våre generelle vilkår for FoU-prosjekter på informasjonssiden Dette består kontrakten av.
- Prosjektleder og prosjektansvarlig skal ha vurdert og håndtert hensynet til forskningssikkerhet i prosjektet. Forskningssikkerhet handler om risiko knyttet til uønsket overføring av kunnskap og teknologi, påvirkning på forskning og innovasjon eller brudd på forskningsetikk/-integritet hvor kunnskap og teknologi brukes til å underminere sentrale samfunnsverdier.
- Tilskuddsmottakere i forskningsorganisasjoner og offentlig sektor (prosjektansvarlige og samarbeidspartnere) skal ha handlingsplaner for likestilling (GEP) tilgjengelig på sine nettsider. Denne må være på plass innen kontraktsinngåelse for prosjekter med tilskudd fra oss. Kravet gjelder ikke for privat næringsliv, interesseorganisasjoner eller frivillig sektor.
- Forskningsrådet stiller krav om full og umiddelbar åpen tilgang (open access) for vitenskapelige artikler, se Plan S - åpen tilgang til publikasjoner.
- For alle prosjekter som håndterer data, skal prosjektansvarlig utarbeide en datahåndteringsplan i forbindelse med revidert søknad. Her finner dere mer informasjon om krav til datahåndteringsplaner i prosjekter som får finansiering fra oss.
- For medisinske og helsefaglige studier som involverer mennesker, stiller Forskningsrådet særskilte krav og retningslinjer om prospektiv registrering av studier og offentliggjøring av resultater.
Oppsummering av krav
- Prosjektet må være basert på forskningsresultater fra godkjente forskningsorganisasjoner.
- Forskningsresultatene som prosjektet bygger på, kan ikke være åpent tilgjengelige. Dette er for å sikre at muligheten for kommersialisering og rettighetsbeskyttelse er ivaretatt.
- Prosjektet må være basert på forskningsresultater som representerer betydelige forbedringer i forhold til eksisterende kunnskap eller "state-of-the-art", og har potensial til å danne grunnlaget for nye produkter, prosesser eller tjenester.
- Prosjektet må være i fasen hvor innovasjonen utvikles og modnes i perioden før den blir gjort tilgjengelig på markedet for kommersielt salg eller annen samfunnsmessig utnyttelse.
- Prosjektet må ha definert tydelige mål for hva som skal oppnås i løpet av prosjektperioden og hva som forventes å være avklart når prosjektet er gjennomført, og hvilken utløsende effekt dette vil ha for videre finansiering i neste fase av kommersialiseringsprosessen.
- Prosjektet må befinne seg på TRL nivå 2–7 (Technology readiness level – skalaen som benyttes i EU).
Etablere styringsgruppe
Prosjekter som får støtte, må etablere en styringsgruppe som kompetansemessig dekker alle de viktigste risikomomentene ved prosjektet.
Heving av prosjektkontrakten
Forutsetninger for kontraktsinngåelsen finnes i Generelle vilkår. Eksempler på vesentlige årsaker som kan føre til heving av kontrakten er at:
- forutsetninger i utlysningen, og avtalte forutsetninger for tildelingen, blir brutt
- prosjektfremdrift ikke er i henhold til avtalt plan
- sentrale prosjektmedarbeidere ikke lenger er en del av prosjektet
- prosjektet ikke lenger har tilgang til kritisk og nødvendige ressurser eller utstyr
- det har fremkommet resultater eller ny informasjon som vesentlig svekker prosjektets kommersielle potensial
Rapportering og utbetaling av støtte
Alle prosjekter som får tildeling, skal sende inn en sluttrapport og en forenklet rapport senest en måned etter at prosjektperioden er avsluttet. Verifiseringsprosjekter har årlig framdriftsrapportering.
For oppstartsselskap er det krav om årlig regnskapsrapportering.
Støtten utbetales etterskuddsvis og kun reelle kostnader direkte relatert til prosjektet som er ført i institusjonens eller bedriftens regnskap blir dekket. All rapportering skal skje elektronisk.
Aktuelle temaområder for denne utlysningen
Utlysningen er åpen for alle fagområder.
Bransjer og næringer
Praktiske opplysninger
Krav til utforming
Utlysningen er "løpende" uten søknadsfrist. Legg merke til at dere kan kun sende inn søknaden én gang. Dersom dere ønsker å endre søknaden etter at den er sendt inn, kan dere opprette en ny søknad – f.eks. som kopi av den allerede innsendte søknaden.
En fullstendig søknad består av søknadsskjema og obligatoriske vedlegg som sendes inn via Mitt nettsted.
- Søknaden og alle vedleggene skal skrives på engelsk.
- Alle vedleggene skal være i PDF-format.
For mer informasjon, se Veiledning for utfylling av søknadsskjema og Ofte stilte spørsmål om Kommersialiseringsprosjekt.
Dersom dere tidligere har mottatt kommersialiseringsstøtte (kvalifisering eller verifisering), skal dette tydelig fremgå i begynnelsen av prosjektbeskrivelsen samt oppnådde resultater. Dersom dere har søkt verifiseringsprosjekt tidligere, og fått avslag, skal det tydelig framgå i begynnelsen av prosjektbeskrivelsen hva som er endret siden forrige søknad.
Obligatoriske vedlegg
- Prosjektbeskrivelse på maks 10 sider. Lastes opp som vedleggstype "Prosjektbeskrivelse".
- CV for prosjektleder og sentrale deltakere i prosjektteamet. Lastes opp som vedleggstype "CV".
- Rettighetserklæring for oppstartsselskaper. Lastes opp som vedleggtype "Annet”. Dersom dere ikke skal levere inn dette skjemaet, må det lastes opp et tomt dokument under "Annet".
- Egenerklæring for oppstartsbedrifter. Lastes opp som vedleggtype "Annet”. Dersom dere ikke skal levere inn dette skjemaet, må det lastes opp et tomt dokument under "Annet".
Bruk standard mal for alle obligatoriske vedlegg. Disse kan lastes ned nederst på siden.
Valgfritt vedlegg
- Intensjonserklæringer fra eventuelle kunder, industripartnere eller andre samarbeidspartnere. Lastes opp som vedleggstype "Annet”.
- Forslag på fagpersoner som kan vurdere søknaden. Lastes opp som vedleggstype "Annet”.
Søknader som ikke oppfyller kravene over kan bli avvist.
Alle vedlegg til søknaden må sendes inn sammen med søknaden.
Vi vil ikke vurdere dokumenter og nettsider det lenkes til i søknaden, eller andre vedlegg enn dem som er spesifisert over. Vær nøye med å laste opp riktig vedleggstype, siden det ikke er lagt noen tekniske begrensninger på hva slags maler det er mulig å laste opp i søknadsskjemaet.
Vurderingskriterier
Vi vurderer søknadene i lys av formålet med utlysningen og etter disse kriteriene:
Forskning og innovasjon | Verifisering
Forskningsresultater
• I hvilken grad er forskningsgrunnlaget tilstrekkelig redegjort for, herunder hvem som står bak forskningen og hvordan det har utspring fra en offentlig finansiert forskningsorganisasjon, hva er nytt, hvorfor er forskningen interessant, hvor på TRL-skala befinner prosjektet seg?
Innovasjonsgrad
• I hvilken grad er behovet eller problemet som skal løses på en ny eller bedre måte beskrevet og hva er forskjellig ift. eksisterende løsninger (state-of-the-art)?
Virkninger og effekter | Verifisering
Markedsinnsikt og bruksområder
• I hvilken grad er det tilstrekkelig redegjort for markedsinnsikt, bruksområder og hvorfor resultatene er kommersielt interessante? I hvilken grad viser søker til dialog med relevante aktører?
• I hvilken grad identifiseres og beskrives konkurransebildet?
Gjennomføringsstrategi
• I hvilken grad er hovedtrekkene i hva som skal skje etter dette prosjektet redegjort for, herunder hypoteser som adresserer strategivalg, utfordringer, risiko og rettigheter, forventede inntekter, investerings- og bemanningsbehov?
Samfunnsnytte og bærekraft
• I hvilken grad beskrives viktige samfunnsutfordringer som prosjektet vil kunne bidra til å løse?
Gjennomføring | Verifisering
Prosjektplan
• I hvilken grad redegjør prosjektet for hva som skal gjøres, hvorfor aktivitetene er viktig, hva som ansees som suksessfullt utfall og hva resultatene vil utløse?
• I hvilken grad presenterer prosjektet en realistisk gjennomføringsplan med målbare milepæler og tilhørende aktiviteter?
Ledelse, gruppe og ekspertise
• I hvilken grad har prosjektet tilgang til nødvendige ressurser og ekspertise til å gjennomføre prosjektet?
• I hvilken grad finnes det en plan for å involvere relevante eksterne aktører (investorer, partnere, kunder, interessenter, mentorer, samfunnsaktører, osv.)?
Budsjett
• I hvilken grad er budsjett og finansieringsplaner realistiske, kostnadseffektive og tydelig forankret i prosjektets planer og ressursbehov?
Behandlingsprosedyre
Søknader vurderes av eksterne eksperter etter kriteriene "Forskning og innovasjon", "Virkninger og effekter" og "Gjennomføring". Søknader med gjennomsnittskarakterer 5,0 eller høyere anses som støtteverdige. Søknadene rangeres og innstilles basert på hovedkarakter.
Ved karakterlikhet blir prosjekter som er mest bærekraftig med hensyn til effekter på klima, miljø og samfunn, prioritert. Dernest, ved karakterlikhet, innstilles prosjekter som samlet sett gir spredning på nærings-, tema- og utfordringsområder, og på forskningsinstitusjoner og regioner. Forskningsrådets generelle policy for tildeling av midler legges også til grunn, inkludert god kjønnsbalanse med hensyn til prosjektleder blant søknader med lik kvalitetsvurdering.
Porteføljestyret for innovasjon vil fatte periodevise vedtak. Dette innebærer at søknader som er ferdigbehandlet på tidspunkter hvor porteføljestyrets fatter vedtak, vil konkurrere med hverandre.
Søknader som har fått avslag i løpet av de siste 12 månedene, og som sendes inn på nytt uten vesentlige endringer, vil beholde de opprinnelige ekspertvurderte karakterer fra forrige vurdering. Endringer som vurderes å kunne påvirke ekspertenes forrige vurdering, anses som vesentlige. Mindre justeringer, som for eksempel endring av datoer, anses ikke som vesentlige.
Forskningsrådet kan unnlate å inngå kontrakt etter at betinget vedtak om tilskudd er fattet dersom tilskuddsmottaker tidligere vesentlig har misligholdt sine forpliktelser overfor Forskningsrådet. Forskningsrådet kan også unnlate å inngå kontrakt dersom det omsøkte prosjektet har prosjektleder som er felt i Felles redelighetsutvalg eller Granskningsutvalget de siste to årene.
Se også: Slik behandler vi søknader.
Forventet svar på søknaden
Utlysningen har løpende mottak og behandling av søknader. Porteføljestyret vil fatte periodevise vedtak, det vil bli gitt svar på søknaden så raskt som mulig.
Opprett søknad
Søknader til Verifisering – Kommersialisering fra offentlig finansiert forskning 2025 lages som en esøknad på mitt nettsted. Malene skal fylles ut og lastes opp i søknaden.
Opprett søknadMeldinger ved utskriftstidspunkt 24. april 2025, kl. 15.12 CEST